RTX 2080 vs. Radeon VII vs. 5700 XT: Renderowanie i wydajno┼Ť─ç obliczeniowa

RTX 2080 vs. Radeon VII vs. 5700 XT: Renderowanie i wydajno┼Ť─ç obliczeniowa 1Wi─Ökszo┼Ť─ç naszej oferty procesor├│w graficznych skupia si─Ö na stronie konsumenckiej firmy i testowaniu gier, ale obieca┼éem zbada─ç obliczeniow─ů wydajno┼Ť─ç ju┼╝ w momencie premiery Radeona VII. Niedawno zadebiutowa┼é model 5700 XT, mieli┼Ťmy okazj─Ö powr├│ci─ç do tego pytania dzi─Öki nowej architekturze GPU firmy AMD i por├│wna─ç RDNA z GCN.

W rzeczywisto┼Ťci og├│lna sytuacja obliczeniowa znajduje si─Ö na ciekawym skrzy┼╝owaniu. AMD o┼Ťwiadczy┼éo, ┼╝e chce by─ç powa┼╝niejszym graczem w ┼Ťrodowiskach obliczeniowych dla przedsi─Öbiorstw, ale tak┼╝e powiedzia┼é, ┼╝e GCN b─Ödzie nadal istnia┼é obok RDNA w tej przestrzeni. Radeon VII to konsumencka odmiana akceleratora MI50 AMD z obs┼éug─ů pr─Ödko┼Ťci FP64 przy po┼éowie pr─Ödko┼Ťci. Je┼Ťli wiesz, ┼╝e potrzebujesz na przyk┼éad oblicze┼ä FP64 o podw├│jnej precyzji, Radeon VII wype┼énia t─Ö nisz─Ö w spos├│b, jakiego nie robi ┼╝aden inny procesor graficzny w tym por├│wnaniu.

RTX 2080 vs. Radeon VII vs. 5700 XT: Renderowanie i wydajno┼Ť─ç obliczeniowa 2

Radeon VII ma najwy┼╝sz─ů przepustowo┼Ť─ç pami─Öci RAM i jest to jedyny procesor graficzny w tym por├│wnaniu, kt├│ry oferuje znacznie wi─Öksz─ů wydajno┼Ť─ç podw├│jnej precyzji. Ale chocia┼╝ te uk┼éady GPU maj─ů stosunkowo podobne specyfikacje w formie papierowej, istniej─ů znaczne r├│┼╝nice mi─Ödzy nimi pod wzgl─Ödem wydajno┼Ťci – a liczby nie zawsze zmieniaj─ů si─Ö tak, jak my┼Ťlisz.

Jeden z g┼é├│wnych punkt├│w rozm├│w AMD z 5700 XTSEEAMAZON_ET_135 Zobacz Amazon ET commerce jest teraz Navi reprezentuje zasadniczo now─ů architektur─Ö GPU. 5700 XT okaza┼é si─Ö by─ç ┼Ťrednio szybszy ni┼╝ Vega 64 w naszych testach po stronie konsumenta r├│wnania, ale chcieli┼Ťmy r├│wnie┼╝ sprawdzi─ç sytuacj─Ö w obliczeniach. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e nowo┼Ť─ç 5700 XT r├│wnie┼╝ dzia┼éa nieco przeciwko nam. Niekt├│re aplikacje mog─ů wymaga─ç aktualizacji, aby w pe┼éni wykorzysta─ç ich mo┼╝liwo┼Ťci.

Odno┼Ťnie Blendera 2.80

Nasze wyniki test├│w zawieraj─ů dane zar├│wno z Blendera 2.80, jak i samodzielnego testu por├│wnawczego Blendera, 1.0beta2 (wydany w sierpniu 2018 r.). Blender 2.80 to g┼é├│wne wydanie aplikacji, kt├│re zawiera wiele istotnych zmian. Autonomiczny test por├│wnawczy nie jest kompatybilny z rodzin─ů RTX Nvidii, co wymaga┼éo testowania z najnowsz─ů wersj─ů oprogramowania. Pocz─ůtkowo testowali┼Ťmy wersj─Ö beta Blendera 2.80, ale potem spad┼éa ostateczna wersja – wi─Öc zrzucili┼Ťmy wyniki wersji beta i ponownie przetestowali┼Ťmy.

RTX 2080 vs. Radeon VII vs. 5700 XT: Renderowanie i wydajno┼Ť─ç obliczeniowa 3

Zdj─Öcie wykonane przez Blender

Istniej─ů znacz─ůce r├│┼╝nice w wydajno┼Ťci mi─Ödzy testem por├│wnawczym Blender 1.0beta2 a wersj─ů 2.80, a jedna scena Classroom nie wy┼Ťwietla si─Ö poprawnie w nowej wersji. Ta scena zosta┼éa usuni─Öta z naszych por├│wna┼ä 2,80. Blender pozwala u┼╝ytkownikowi okre┼Ťli─ç rozmiar kafelka w pikselach, aby kontrolowa─ç, jak du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç sceny jest przetwarzana jednocze┼Ťnie. Kod w plikach Pythona testu por├│wnawczego Blender 1.0beta2 wskazuje, ┼╝e w te┼Ťcie u┼╝ywa si─Ö kafelk├│w o wielko┼Ťci 512 ├Ś 512 (wsp├│┼érz─Ödne X / Y) dla procesor├│w graficznych i 16 ├Ś 16 dla procesor├│w. Wi─Ökszo┼Ť─ç plik├│w scen faktycznie zawartych w te┼Ťcie por├│wnawczym, jednak faktycznie u┼╝ywa domy┼Ťlnego rozmiaru kafelka 32 ├Ś 32, je┼Ťli jest za┼éadowany w Blenderze 2.80.

Testowali┼Ťmy Blender 2.80 w dw├│ch r├│┼╝nych trybach. Najpierw przetestowali┼Ťmy wszystkie kompatybilne sceny, u┼╝ywaj─ůc domy┼Ťlnego rozmiaru kafelk├│w, w kt├│rych za┼éadowano sceny. By┼éo to 16 ├Ś 16 dla Barbershop_Interior i 32 ├Ś 32 dla wszystkich innych scen. Nast─Öpnie przetestowali┼Ťmy te same rendery z domy┼Ťlnym rozmiarem kafelk├│w 512 ├Ś 512. Do tej pory regu┼éa dotycz─ůca rozmiar├│w kafelk├│w by┼éa taka, ┼╝e ÔÇőÔÇőwi─Öksze rozmiary by┼éy dobre dla procesor├│w graficznych, podczas gdy mniejsze rozmiary by┼éy dobre dla procesor├│w. Wygl─ůda na to, ┼╝e nieco si─Ö zmieni┼éo w Blenderze 2.80. Procesory graficzne AMD i Nvidia wykazuj─ů bardzo r├│┼╝ne reakcje na wi─Öksze rozmiary kafelk├│w, przy czym procesory graficzne AMD przyspieszaj─ů przy wi─Ökszych rozmiarach kafelk├│w, a procesory graficzne Nvidia trac─ů wydajno┼Ť─ç.

Poniewa┼╝ pliki scen, kt├│re testujemy, zosta┼éy utworzone w starszej wersji Blendera, mo┼╝liwe, ┼╝e mo┼╝e to wp┼éyn─ů─ç na nasze og├│lne wyniki. Od kilku tygodni intensywnie wsp├│┼épracujemy z AMD, aby zbada─ç aspekty wydajno┼Ťci Blendera w procesorach graficznych GCN. GCN, Pascal, Turing i RDNA wykazuj─ů inny wz├│r wynik├│w przy przej┼Ťciu z 32 ├Ś 32 na 512 ├Ś 512, przy czym Turing traci mniejsz─ů wydajno┼Ť─ç ni┼╝ Pascal i RDNA, osi─ůgaj─ůc wi─Öksz─ů wydajno┼Ť─ç w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w ni┼╝ GCN.

Wszystkie nasze procesory graficzne znacznie skorzysta┼éy nie przy u┼╝yciu kafelka o rozmiarze 16 ├Ś 16 dla Barbershop_Interior. Chocia┼╝ domy┼Ťlnie ten test to 16 ├Ś 16, nie renderuje si─Ö on dobrze przy tym rozmiarze kafelka na ┼╝adnym GPU.

Rozwi─ůzywanie problem├│w z r├│┼╝nymi wynikami, kt├│re widzieli┼Ťmy w te┼Ťcie por├│wnawczym Blender 1.0Beta2 w por├│wnaniu z wersj─ů beta Blender 2.80, a na ko┼äcu Blender 2.80 final przechowywa┼é t─Ö recenzj─Ö przez kilka tygodni i pracowali┼Ťmy nad kilkoma sterownikami AMD. Wszystkie nasze wyniki Blendera 2.80 by┼éy zatem uruchamiane przy u┼╝yciu Adrenaline 2019 Edition 19.8.1.

Konfiguracja testu i uwagi

Wszystkie procesory graficzne zostały przetestowane na systemie Intel Core i7-8086K przy użyciu płyty głównej Asus Prime Z370-A. Vega 64, Radeon RX 5700 XT i Radeon VII zostały przetestowane przy użyciu Adrenalin 2019 Edition 19.7.2 (7/16/2019) do wszystkiego ale Blender 2.80. Wszystkie testy Blendera 2.80 zostały uruchomione przy użyciu 19.8.1, a nie 19.7.2. Zarówno Nvidia GeForce GTX 1080, jak i Gigabyte Aorus RTX 2080 zostały przetestowane przy użyciu sterownika Nvidia 431.60 Game Ready (7/23/2019).

CompuBench 2.0 uruchamia procesory graficzne przez seri─Ö test├│w maj─ůcych na celu pomiar r├│┼╝nych aspekt├│w ich wydajno┼Ťci obliczeniowej. Jednak wydaje si─Ö, ┼╝e Kishonti, tw├│rcy CompuBench, nie przedstawiaj─ů ┼╝adnego znacz─ůcego podzia┼éu na to, jak zaprojektowali swoje testy. Symulacja zestawu poziom├│w mo┼╝e odnosi─ç si─Ö do u┼╝ywania zestaw├│w poziom├│w do analizy powierzchni i kszta┼ét├│w. Catmull-Clark Subdivision to technika stosowana do tworzenia g┼éadkich powierzchni. Symulacje cia┼é N to symulacje dynamicznych uk┼éad├│w cz─ůstek pod wp┼éywem si┼é takich jak grawitacja. Przep┼éyw optyczny TV-L1 jest implementacj─ů metody szacowania przep┼éywu optycznego stosowanej w wizji komputerowej.

SPEC Workstation 3.1 zawiera wiele takich samych obci─ů┼╝e┼ä, jak SPECViewPerf, ale ma tak┼╝e dodatkowe obci─ů┼╝enia obliczeniowe na GPU, kt├│re rozdzielimy osobno. Pe┼ény podzia┼é testu stacji roboczej i pakietu aplikacji mo┼╝na znale┼║─ç tutaj. Stacja robocza SPEC 3.1 zosta┼éa uruchomiona w natywnym trybie testowym 4K. Chocia┼╝ ten test nie zosta┼é przes┼éany do SPEC w celu oficjalnej publikacji, nasze testy SPEC Workstation 3.1 by┼éy zgodne z ustalonymi przez organizacj─Ö zasadami testowania, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç tutaj.

Procesory graficzne NvidiaSEEAMAZON_ET_135 Zobacz Amazon ET commerce zawsze były testowane z CUDA, gdy CUDA była dostępna.

Przygotowali┼Ťmy dla Ciebie dwa zestawy wynik├│w – syntetyczn─ů seri─Ö test├│w por├│wnawczych utworzonych za pomoc─ů SiSoft Sandra i badaj─ůc─ů r├│┼╝ne aspekty por├│wnania tych uk┼éad├│w, w tym moc przetwarzania, op├│┼║nienie pami─Öci i cechy wewn─Ötrzne oraz szerszy zestaw test├│w, kt├│re dotkn─ů─ç wydajno┼Ťci obliczeniowej i renderowania w r├│┼╝nych aplikacjach. Poniewa┼╝ testy SiSoft Sandra 2020 s─ů unikalne dla tej aplikacji, zdecydowali┼Ťmy si─Ö podzieli─ç je na ich w┼éasny pokaz slajd├│w.

Wyniki Gigabyte Aorus RTX 2080 nale┼╝y odczytywa─ç jako w przybli┼╝eniu r├│wnowa┼╝ne z RTX 2070S. Oba procesory graficzne dzia┼éaj─ů prawie identycznie w obci─ů┼╝eniach konsumenckich i powinny r├│wnie┼╝ do siebie pasowa─ç r├│wnie┼╝ na stacji roboczej.

SiSoft Sandra 2020

SiSoft Sandra to uniwersalne narz─Ödzie do informacji o systemie oraz w pe┼éni wyposa┼╝ony pakiet do oceny wydajno┼Ťci. Chocia┼╝ jest to test syntetyczny, jest to prawdopodobnie najbardziej wszechstronne narz─Ödzie oceny syntetycznej, a Adrian Silasi, jego programista, sp─Ödzi┼é dekady doskonal─ůc go i ulepszaj─ůc, dodaj─ůc nowe funkcje i testy w miar─Ö ewolucji procesor├│w i uk┼éad├│w GPU.

Nasze wyniki specyficzne dla SiSoft Sandra s─ů poni┼╝ej. Niekt├│re z naszych wynik├│w OpenCL s─ů nieco dziwne, je┼Ťli chodzi o 5700 XT, ale wed┼éug Adriana nie mia┼é on jeszcze okazji zoptymalizowa─ç kodu do wykonania na 5700 XT. Uwa┼╝aj te wyniki za wst─Öpne – interesuj─ůce, ale by─ç mo┼╝e jeszcze nie orientacyjne – w odniesieniu do tego GPU.

Nasze testy por├│wnawcze SiSoft Sandra 2020 wskazuj─ů w du┼╝ej mierze w tym samym kierunku. Je┼Ťli potrzebujesz zmiennoprzecinkowej podw├│jnej precyzji, Radeon VII jest potworem obliczeniowym. Chocia┼╝ nie jest jasne, ilu kupuj─ůcych nale┼╝y do tej kategorii, istniej─ů pewne miejsca, takie jak przetwarzanie obrazu i bardzo precyzyjne obci─ů┼╝enia, w kt├│rych Radeon VII ┼Ťwieci.

Oparty na RDNA Radeon 5700 XT robi mniej, aby wyr├│┼╝ni─ç si─Ö w tych testach, ale jeste┼Ťmy r├│wnie┼╝ w kontakcie z Silasi w sprawie problem├│w, kt├│re napotkali┼Ťmy podczas test├│w. Ulepszone wsparcie mo┼╝e zmieni─ç niekt├│re z tych wynik├│w w nadchodz─ůcych miesi─ůcach.

Wyniki test├│w

Teraz, gdy zaj─Öli┼Ťmy si─Ö wydajno┼Ťci─ů Sandry, przejd┼║my do reszty naszego pakietu test├│w por├│wnawczych. Nasze pozosta┼ée wyniki znajduj─ů si─Ö w pokazie slajd├│w poni┼╝ej:

Wnioski

Co m├│wi─ů nam te wyniki? Wiele raczej interesuj─ůcych rzeczy. Po pierwsze, RDNA jest wr─Öcz imponuj─ůce. Pami─Ötaj, ┼╝e przetestowali┼Ťmy ten procesor graficzny w profesjonalnych i zorientowanych na obliczenia aplikacjach, z kt├│rych ┼╝adna nie zosta┼éa zaktualizowana ani za┼éatana, aby na nim dzia┼éa─ç. Istniej─ů wyra┼║ne oznaki, ┼╝e wp┼éyn─Ö┼éo to na nasze wyniki test├│w por├│wnawczych, w tym niekt├│re testy, kt├│re albo nie chcia┼éy si─Ö uruchomi─ç, albo dzia┼éa┼éy wolno. Mimo to 5700 XT robi wra┼╝enie.

Radeon VII robi wra┼╝enie zbyt, ale na r├│┼╝ne sposoby ni┼╝ 5700 XT. SiSoft Sandra 2020 pokazuje przewag─Ö, jak─ů ta karta mo┼╝e przynie┼Ť─ç do zada┼ä o podw├│jnej precyzji, gdzie oferuje znacznie wi─Öksz─ů wydajno┼Ť─ç ni┼╝ cokolwiek innego na rynku. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sta┼éy si─Ö ostatnio znacznie wa┼╝niejsze, ale je┼Ťli pracujesz w obszarze, w kt├│rym podw├│jna precyzja GPU jest kluczowa, Radeon VII ma ogromn─ů si┼é─Ö ognia. SiSoft Sandra zawiera testy oparte na D3D11 zamiast na OpenCL. Ale bior─ůc pod uwag─Ö, ┼╝e OpenCL jest g┼é├│wnym konkurentem dla CUDA, zdecydowa┼éem si─Ö go trzyma─ç we wszystkich przypadkach, z wyj─ůtkiem test├│w op├│┼║nie┼ä pami─Öci, kt├│re globalnie wykaza┼éy ni┼╝sze op├│┼║nienia dla wszystkich procesor├│w graficznych, gdy zastosowano D3D w por├│wnaniu z OpenCL.

W testach stacji roboczych, takich jak SPEC Workstation 3.1, Radeon 5700 XT og├│lnie przewy┼╝sza Veg─Ö 64. Jest to pod wieloma wzgl─Ödami bli┼╝sze por├│wnanie dla Radeona VII, pomimo niedojrza┼éo┼Ťci sterownika, mniejszej przepustowo┼Ťci pami─Öci i mniejszej pami─Öci RAM. Ta rodzina GPU powinna mie─ç potencja┼é na rynku stacji roboczych, przynajmniej d┼éugoterminowo.

AMD wcze┼Ťniej powiedzia┼é, ┼╝e zamierza utrzyma─ç GCN na rynku oblicze┼ä, z Navi zorientowanym na rynek konsumencki, ale nic nie wskazuje na to, ┼╝e firma zamierza kontynuowa─ç ewolucj─Ö GCN na innej drodze ni┼╝ RDNA. Bardziej prawdopodobne jest to, ┼╝e GCN nie zostanie zast─ůpiony na szczycie rynku komputerowego, dop├│ki Big Navi nie b─Ödzie gotowy w pewnym momencie w 2020 roku. Na podstawie tego, co widzieli┼Ťmy, na tym froncie jest wiele powod├│w do ekscytacji . Istniej─ů ju┼╝ aplikacje, w kt├│rych RDNA jest znacznie szybszy ni┼╝ Radeon VII, pomimo ogromnej r├│┼╝nicy mi─Ödzy kartami pod wzgl─Ödem mo┼╝liwo┼Ťci podw├│jnej precyzji, przepustowo┼Ťci pami─Öci RAM i pojemno┼Ťci pami─Öci.

Blender 2.80 przedstawia interesuj─ůc─ů seri─Ö por├│wna┼ä mi─Ödzy RDNA, GCN i CUDA. Korzystanie z wi─Ökszych rozmiar├│w kafelk├│w ma ogromny wp┼éyw na wydajno┼Ť─ç GPU, ale to, czy ta r├│┼╝nica jest dobra czy z┼éa, zale┼╝y od tego, jakiej marki GPU u┼╝ywasz i do kt├│rej rodziny architektonicznej nale┼╝y. Procesory graficzne Pascal i Turing dzia┼éa┼éy lepiej przy mniejszych rozmiarach p┼éytek, podczas gdy procesory graficzne GCN dzia┼éa┼éy lepiej z wi─Ökszymi. Rozmiar p┼éytki 512 ├Ś 512 by┼é lepszy w sumie dla wszystkich uk┼éad├│w GPU, ale tylko dlatego, ┼╝e poprawi┼éo ca┼ékowity czas renderowania w Barbershop_Interior o wi─Öcej ni┼╝ zaszkodzi┼éo czasowi renderowania ka┼╝dej innej sceny dla uk┼éad├│w GPU Turing i Pascal. RTX 2080 by┼é najszybszym GPU w naszych testach por├│wnawczych Blendera, ale 5700 XT og├│lnie zapewnia doskona┼ée wyniki.

Nie chc─Ö wypowiada─ç si─Ö globalnie na temat ustawie┼ä Blendera 2.80; Nie jestem ekspertem od renderowania 3D. Te wyniki testu sugeruj─ů, ┼╝e Blender dzia┼éa lepiej z wi─Ökszymi ustawieniami kafelk├│w na GPU AMD, ale mniejsze ustawienia kafelk├│w mog─ů dawa─ç lepsze wyniki dla GPU Nvidia. W przesz┼éo┼Ťci zar├│wno procesory graficzne AMD, jak i Nvidia korzysta┼éy z wi─Ökszych rozmiar├│w p┼éytek. Ten wzorzec mo┼╝na jednak r├│wnie┼╝ powi─ůza─ç z konkretnymi scenami, o kt├│rych mowa. Je┼Ťli korzystasz z Blendera, sugeruj─Ö eksperymentowanie z r├│┼╝nymi scenami i rozmiarami kafelk├│w.

Ostatecznie te wyniki sugeruj─ů, ┼╝e na niekt├│rych z tych profesjonalnych rynk├│w wyst─Öpuje wi─Öcej r├│┼╝nic w wydajno┼Ťci GPU, ni┼╝ mo┼╝emy si─Ö spodziewa─ç w przypadku gier. Istniej─ů specjalne testy, w kt├│rych 5700 XT jest znacznie szybszy ni┼╝ RTX 2080 lub Radeon VII, a inne testy, w kt├│rych gwa┼étownie ust─Öpuje. Niedojrza┼éo┼Ť─ç sterownika OpenCL mo┼╝e by─ç tego przyczyn─ů, ale widzimy przeb┼éyski jasno┼Ťci w tych wynikach. Podw├│jna precyzja dzia┼éania Radeona VII stawia go pod pewnymi wzgl─Ödami w swojej klasie, ale Radeon RX 5700 XT jest znacznie ta┼äsz─ů i cichsz─ů kart─ů. W zale┼╝no┼Ťci od docelowej aplikacji nowy procesor AMD 400 USD mo┼╝e by─ç najlepszym wyborem na rynku. W innych scenariuszach zar├│wno Radeon VII, jak i RTX 2080 twierdz─ů, ┼╝e jest najszybsz─ů dost─Öpn─ů kart─ů.

Obraz funkcji jest ostatecznym renderowaniem sceny Benchmark_Pavilion zawartej w niezale┼╝nym te┼Ťcie Blendera 1.02beta.

Aktualizacja (27.08.2019): Test por├│wnawczy SPEC Workstation 3.1 nie powiadamia u┼╝ytkownika, je┼Ťli test spadnie do ni┼╝szej rozdzielczo┼Ťci wyj┼Ťciowej ni┼╝ podana. Spowodowa┼éo to, ┼╝e nasze oryginalne wyniki 5700 XT by┼éy uruchamiane w ni┼╝szej rozdzielczo┼Ťci ni┼╝ zamierzony test 4K. Te wykresy zosta┼éy zaktualizowane o wyniki sprawdzone w 4K. 5700 XT nadal oferuje imponuj─ůc─ů wydajno┼Ť─ç w tych trybach, cho─ç nie do┼Ť─ç, ┼╝e nie p─Öka na niebie tak, jak to pocz─ůtkowo s─ůdzili┼Ťmy. ET ┼╝a┼éuje b┼é─Ödu.

Teraz przeczytaj: